Co je artikula
artikula je platforma věnující se osvětě, podpoře a rozvoji financování kultury z neveřejných zdrojů. Hlavní motivací její činnosti je přivést sponzory a dárce blíže k podpoře kultury a pomoct nastavit a udržovat živé vztahy mezi kulturními subjekty a jejich podporovateli.
artikula tak podporuje nejen stabilitu kulturních institucí a dlouhodobou udržitelnost jejich provozu, ale i podporovatele a jejich smysluplnou provázanost s kulturou.
artikula se zaměřuje na zvyšování povědomí o možnostech negrantového fundraisingu – zejména sponzoringu a dárcovství, vzdělává a poskytuje prostor pro networking i informační osvětu.
Proč vznikla artikula
artikula reaguje na naléhavou potřebu vícezdrojového financování v české kultuře. Tuzemské kulturní instituce se v současnosti spoléhají převážně na podporu z veřejných zdrojů, což v dlouhodobém časovém horizontu nepředstavuje ani stabilitu, ale ani jistotu, odolnost a udržitelnost. Důvody, které vedly k založení artikuly:
Kulturní subjekty nemají s negrantovým fundraisingem systematické zkušenosti, chybí jim potřebné kompetence, vzdělání a často i motivace.
Sponzoring je ze strany kultury i sponzorů v praxi často zaměňován s dárcovstvím; ani jedna strana nevyužívá potenciálu kvalitně nastaveného vztahu.
Kultura se navíc potýká s mýty o svém financování a sponzoři i dárci často neví, že potřebuje podporu.
V České republice je akutní nedostatek zkušených kulturních fundraiserů*ek.
V České republice chybí soustavné vzdělávací programy (např. na středních nebo vysokých školách).
Naše cíle
Zvýšit povědomí o potřebě a možnostech financování kultury.
Jasně a přehledně demonstrovat potenciál, který plyne z podpory kultury.
Motivovat ke vzniku pozice profesionálního fundraisera v kulturních organizacích.
Iniciovat diskuzi o systémových změnách, ať už v legislativě nebo univerzitním vzdělávání.
Oblasti působení
-
artikula buduje a sdružuje komunitu lidí a organizací, kteří sdílí potřebu otevřít a šířit téma financování kultury z neveřejných zdrojů. Propojuje zástupce*kyně ze strany kultury, soukromého, firemního a veřejného sektoru.
Aktuálním prostorem pro sdílení zkušeností, příležitostí, článků a příkladů dobré praxe je soukromá facebooková skupina Kulturní negrantový fundraising – požádat o členství můžete zde. Přidat se může každý, kdo má ke kulturnímu negrantovému fundraisingu co říct, chce se něco dozvědět, nebo ho téma jakkoliv zajímá.
Mimo to se k artikule můžete přidat odběrem newsletteru o novinkách ze světa kulturního negrantového fundraisingu nebo registrací sebe popř. své organizace jako čestného člena platformy. Více informací níže. -
artikula mění a buduje image kulturního negrantového fundraisingu. Chce vymazat představu navazování vztahů se soukromým a komerčním sektorem jako nutného a nekomfortního zla a podpořit provázanost kultury se svými podporovateli a publikem.
-
Ve spolupráci s kraji, městy, vzdělávacími institucemi a odbornými organizacemi artikula realizuje jednorázové akce i intenzivní vzdělávací programy pro individuální zájemce*kyně, studenty*ky, kulturní instituce i firmy (semináře, workshopy, konzultace, mentoring).
-
artikula iniciuje a podporuje návrhy systémových změn a posílení nabídky vzdělání v dané oblasti. Na těch spolupracuje se zákonodárci, školami a oborovými organizacemi v ČR i zahraničí.