Kdo je dobrý fundraiser? A dá se vůbec najít?

Report z pracovního stolu facilitovaného Wandou Toaderovou

Fundraising je pro mnoho kulturních organizací v Česku stále něco, co je nové, neuchopitelné a neprobádané. Na druhou stranu - očekávání od fundraisera jsou velká, přesně říct, kdo to má být a jak ho najít, je ale složité. I proto jsme se sešli se zástupci kulturních organizací, aby sdíleli své zkušenosti a hledali cesty, jak tuto klíčovou roli posílit

Co všechno by měl fundraiser zvládnout? Jaký by měl fundraiser být?

Hned na úvod se přítomní zástupci a zástupkyně zamysleli, co od fundraisera vlastně očekávají, jaké schopnosti by mu neměly chybět.
Fundraiser má přinést finance a kontakty, rozumět vizi organizace, umět obhájit smysl projektu, mít strategické uvažování, zkušenost s administrativou (např. smlouvami) i trpělivost a vytrvalost. Zároveň by měl být nadšený, důvěryhodný, kreativní, komunikativní, umět budovat komunitu a udržovat vztahy.

Vzhledem k výše uvedenému někteří z přítomných aktérů ještě nenašli odvahu a energii fundraisera vůbec hledat, zároveň většina připustila, že je nutné dělat kompromisy a počítat s tím, že daný člověk nebude ve všem stoprocentní.
Zazněla i připomínka, že dárci či sponzoři nepodporují osobu fundraisera, ale ten projekt jako takový, proto je nutné, aby fundraiser s organizací „srostl“, vzal si projekt za svůj.

Jaké jsou bariéry?

Nad výše uvedeným výčtem schopností se ale vznášela otázka: je vůbec možné takového člověka najít?

Účastníci zmínili několik bariér:

  • Mentální nastavení společnosti a často i samotných aktérů v kultuře - fundraising je stále někdy vnímán jako „profesionální žebrání“.

  • Nejasná role - napsat inzerát na fundraisera je těžší než na grantového specialistu, nejsou jasně definované úkoly.

  • Nedostatek financí a kapacit pro fundraisera - organizace často neví, kde mají fundraisera hledat, pokud ho najdou, nemají prostor se mu věnovat, ačkoli si uvědomují, že je to nezbytné

  • Podpora vedení - fundraiser bývá v organizaci sám, nepochopen. Bez podpory vedení a týmu to ale nikdy nebude fungovat dobře.

  • Nerealistická očekávání a netrpělivost – přichází od vedení organizace, často jsou netrpěliví a frustrovaní samotní fundraiseři


Kde hledat fundraisera a co potřebuje, aby byl úspěšný?

Zkušenosti přítomných s najímáním nových lidí do týmu na pozici fundraisera nejsou příliš pozitivní vzhledem k nutnosti věnovat mu spoustu času s „nasátím“ celé organizace. S čím měli někteří naopak dobrou zkušenost, je spolupráce s externím mentorem v procesu hledání správného člověka.

„Mentoring nám otevřel oči. Pomohl nám zorientovat se v tom, co hledáme. Díky němu jsme zjistili, že je lepší hledat fundraisera uvnitř organizace a vychovat si ho, než čekat na někoho zvenku,“ zaznělo od jednoho spolku.

Zkušenější účastníci potvrdili, že klíčovou osobou ve fundraisingu je zpočátku hlavně ředitel či zakladatel organizace. Nejen, že je jeho úkolem představit cestu fundraisingu celé organizaci, ale potenciální partneři se chtějí potkávat (minimálně na začátku) právě s ním.
Celý tým včetně zmíněného vedení má ve FR zásadní roli, kterou přítomní potvrdili  - fundraiser potřebuje jejich podporu.

Vzdělávání fundraiserů

V Česku se fundraising nikde systematicky nevyučuje, informace o negrantovém fundraisingu na oborech jako Arts management, jsou nedostačující. Účastníci se shodli, že nejlépe funguje učení se z praxe: sledovat, jak to dělají jiní, inspirovat se a hledat vlastní cestu. 

Učebnice fundraisingu by byla plná obecných frází. Ale když vidíte konkrétní příběhy, chyby i úspěchy, to je to, co nás posouvá,“ padlo u stolu.

 Sebedůvěra jako základ

Fundraising, to nejsou jen metody a strategie. Fundraiser musí projektu věřit a mít schopnost tuto víru přenést dál, na dárce a partnery.
Jak zaznělo v debatě: „Jakmile organizace sama sobě nevěří, těžko přesvědčí ostatní“. Proto je hledání fundraisera často i cestou organizace k větší sebedůvěře a stabilitě.

Jak může pomoci Artikula

Z debaty vyplynulo několik konkrétních potřeb:

  • více sdílení mezi kulturními organizacemi všech velikostí,

  • ukazování příkladů dobré praxe

  • mentoring a koučink, které pomohou jednotlivcům i celým týmům,

  • jasnější uchopení role fundraisera, i když nikdy nebude univerzální,

  • větší osvěta směrem k těm, co dávají,

  • posílení sebedůvěry samotných institucí.

Článek vznikl za využití ChatuGPT